Friday 18 December 2009

more glaze results on the quartzpaste body, mer resultat på kvartzpasta massan

yesterday i fired up the little kiln again with the glazes that worked out best from my tests, and got results that made me happy. i fired alot higher than i did in Glasgow, to 1060 degrees C, which is a wee bit too high for this body i think, but look at the transparency! and the glaze-fit was really good, no cracks or crazes in sight. (so far!)
igår brände jag den lilla ugnen igen med dom glasyrena som såg bäst ut från mina prover, och fick resultat som gjorde mej glad. jag brände högre än jag gjorde i Glasgow, till 1060 grader, vilket är lite för högt för den här massan, men titta på transperansen! o glasyren verkar passa jättebra, inga sprickor eller crackeleringar i sikte (än så länge!)
i made these little birds from a mold that i made when i was in 2nd year in Glasgow! so they're not exactly news. but i still like making them, nevertheless.
jag gjorde dom här små fåglarna från en gips-form som är från när jag gick på andra året i Glasgow! så dom är inte precis en nyhet. men jag tycker trots allt om att göra dom fortfarande.
and here is the tail of a bird, to show how the transparent glaze turned out.
och här är stjärt-fjädrarna av en annan fågel för att visa hur den transparenta glasyren blev.
but everything didn't turn out well: this was a bowl/dish before i fired it, now it's some kind of strange disc cuase it slumped so much in the kiln. so i'll have to work on that one, and fire a little bit lower...
men allting blev inte så jättebra: det här var en skål/fat innan jag brände det, o nu är det nån form av konstig platt grej för det föll ihop så mycket när jag brände det. så jag får jobba vidare på det, o kanske bränna lite lägre också.

1 comment:

Anonymous said...

Hej!
Så kul att du börjat skriva på svenska också.
Så fina de är ljuslyktorna, så fint när det lyser igenom.