Saturday 12 December 2009

quartzpaste, continued...

last week i fired some little glaze tests for the quartzpaste (fritware) body, and a couple of them look alright! as you see, some of them weren't quite so good... so that is exciting. the blue one is the same glaze i've been using for the earthenware clay, but it seems to be a good fit on the quartzpaste! the other glaze-tests were just varying proportions of borax frit, kaolin and quartz. fired to 1050 degrees C.
förra veckan brände jag några små glasyr-prover till "kvartzpastan" (fritta-leran), och några av dom ser ut att ha blivit bra! en del, som ni ser, mindre bra... så det är roligt. den blåa är samma som jag har använt hittils på lergods, men den verkar passa bra på kvartzpastan utan några krackeleringar. dom andra är bara olika proportioner borax fritta, kaolin och kvartz, brända till 1050 grader.
i also made a little thing that i really enjoyed! i haven't fired it yet, but soon i will. i just made a little thin tile of the quartzpaste body, covered it with black, and scraped away till i had a picture. i'm looking forward to making more...
jag gjorde också en ny liten grej som var jätteroligt. jag har inte bränt den än, men gör det så snart jag kan. det är bara en tunn liten platta av kvartzpastan, täckt med svart, och sen skrapade jag till jag hade en bild. ser fram emot att göra fler...

No comments: